CB-1 Verhalen/plaatjes Sleutelen Onderdelen (parts) CB1 Links


 

CB-1 sleutelpagina

Mei 2004: contactslot schoonmaken


mei 2004

De NTV loopt momenteel niet mooi, en het traditionele Hemelvaart kampeerweekend komt er aan. Dat kan ik de NTV niet aandoen, en het lukt maar niet om hem goed aan het lopen te krijgen. Onlangs heb ik de CB-1 van een Fireblade achterschokdemper voorzien, en die moet natuurlijk eens goed uitgeprobeerd worden. Tijd dus om eens te kijken of het brommertje het nog doet.

Ik heb een tijdje niet meer op de CB-1 gereden, en als ik het contact omdraai, gebeurt er helemaal niets. Zelfs geen lampje dat zachtjes gaat gloeien. Dus moet eerst de accu een avondje aan de lader. Langzaam zie ik de laadstroom inzakken, hij zal wel ongeveer vol zijn nu. Accu terug inbouwen, sleutel om, niets..... Huh?

Nog eens een paar keer contact aan, contact uit, uitproberen, ineens gaan alle lampjes branden, en ze floepen onmiddelijk weer uit. Contactsleutel een beetje terug draaien, en ze doen het weer, proberen te starten, en ze gaan weer uit. Het is duidelijk: het contactslot maakt geen goed contact meer. Ik heb boven nog een slot van een NTV liggen, dus desnoods kan die er in. Maar dan komt het slot niet meer overeen met dat van het zadel. Liever dus deze weer aan de praat krijgen. Tellers eraf, koplamp open (daar zitten de stekkers van het contactslot in), Torx-bitjes tevoorschijn gehaald en op de doppenset, en zo komt het contactslot los.

Het slot gaat mee naar binnen en verder uit elkaar. Drie kruiskop schroefjes los om het electrische deel van het mechanische te scheiden. Daarna nog even voorzichtig frutten met een paar schroevedraaiers, maar uiteindelijk vliegen de veertjes me om de oren en ligt alles open.

Net voor dit stadium iets voorzichtiger zijn: die veertjes schieten weg :-)

De foto is niet zo scherp, maar het is toch wel te zien: de contactjes glimmen niet meer, maar zijn zwart uitgslagen, ingebrand, weet ik veel, maar het maakt in ieder geval geen goed contact meer.

Na een razende tornado....

Met een fijn schuurpapiertje ga ik aan de gang op de zwart uitgeslagen contactjes. Het duurt langer dan ik verwacht had, maar uiteindelijk worden alle koperen vlakjes weer blinkend schoon. Voordat ik alles weer in elkaar zet, doe ik op de koperen vlakjes een likje vaseline, in de hoop dat het daarmee weer een tijdje goed blijft. Het slot laat zich weer makkelijk in elkaar klikken en schroeven, daarna terug monteren op de motor, en presto: we hebben contact :-)

De dagen erna maak ik lekker veel kilometers over bochtige weggetjes, naar het Sauerland en daar lekker rond brommeren. De CB-1 loopt als een zonnetje, operatie geslaagd :-)

terug naar boven