CB-1 Verhalen/plaatjes Sleutelen Onderdelen (parts) CB1 Links


 

CB-1 sleutelpagina

April 2002: over brandstofpomp, relais en lampjes


30 april 2002

De CB1 is al een tijd lang erg grillig. Loopt dan weer als een zonnetje, dan weer gewoon helemaal niet starten, soms na een tijdje lekker rijden ineens sputteren, soms gewoon niet lekker doortrekken.

Ik vermoed dat het probleem in de brandstoftoevoer zit. Als ie weer eens niet wil starten, komt er ook na een tijdje startpogingen helemaal geen benzinelucht uit de uitlaat. Daar zijn trouwens wel startkabels en een autoaccu voor nodig: het kleine frutteaccuutje is gaar en moet dus ook vervangen worden. Dat de Amerikaanse electriek bij contact aan altijd direct de H4 koplamp aan zet, helpt natuurlijk ook niet.

De CB1 heeft een brandstofpomp nodig omdat de carburateurs zo hoog liggen. De tank is eigenlijk grotendeels holte voor luchtfilterkast en carburateurs. Dat geheel ligt zo hoog dat bij half lege tank de zwaartekracht niet meer voldoende is om de vlotterkamers gevuld te houden. De pomp wordt bestuurd door een relais. Dat relais op zijn beurt hangt aan de CDI unit: zolang er vonkjes zijn, zal er ook gepompt worden. Stopt de ontsteking, dan houdt ook het pompje op. Op die manier kan er bij een of ander catastrofaal gebeuren niet eindeloos benzine onder druk uit spuiten: als de motor stopt, stopt ook de brandstofpomp.

Omdat ik van Hans wist dat dit model brandstofpompen nogal eens de geest geeft, had ik al snel het idee dat de oorzaak van het zo nu en dan ineens slecht lopen/starten in de brandstoftoevoer gezocht moest worden. De brandstofpomp had ik al eens omgewisseld met een identiek exemplaar van mijn 2e NTV. Aanvankelijk leek het geweldig, ik heb er een paar keer weer heerlijk zorgeloos mee kunnen scheuren. En een tijdje later heeft het kreng weer precies dezelfde kuren. Aan de brandstofpomp ligt het dus niet. De contactjes van de stekkertjes zien er ook allemaal prima uit. Zou het dan het relais zijn?

De vermoedelijke boosdoener in beeld: relais (met extra draadjes)

Het vervelende van dit hele gedoe is, dat het soms wel soms niet goed werkt. En altijd als je de boel uit elkaar sloopt en losse dingen gaat testen, werken ze allemaal prachtig. Als je de boel weer dichtschroeft, doet ie het ineens geweldig (ik ben een super-monteur denk je dan: ik hoef er maar naar te kijken of het werkt weer). En een dag later weer hetzelfde gedonder, maar dan heb je natuurlijk alles weer helemaal dichtzitten. Het lijkt verdomme wel quantummechanica: alleen al door er naar te kijken, gaat het systeem zich anders gedragen. Zodra je de andere kant op kijkt, gaat het kreng je weer jennen.

Ik had hier al een tijdje over gepiekerd. Vandaag had ik een aardige ingeving. Als ik de boel open heb liggen, werkt alles altijd. Als ik aan het rijden ben en alles dus netjes dicht zit en ik nergens bij kan, dan gaat er iets niet goed, vermoedelijk in de aansturing van de brandstofpomp maar waar precies, dat kan ik op dat moment niet zien. Daarom heb ik bedacht dat ik twee extra controlelampjes op mijn dashboard wil. Eentje die laat zien of het relais aangestuurd wordt. En eentje die laat zien of het relais ook inderdaad schakelt, als ie aangestuurd wordt. Als het eigenwijze ding dan weer eens begint te sputteren of haperen tijdens het inhalen, kan ik op mijn dashboard kijken. Branden beide lampjes, dan krijgt de brandstofpomp gewoon stroom en moet ik dus een andere hypothese verzinnen die zou kunnen verklaren waarom hij hapert. Als er slechts een van beide lampjes brandt, dan wordt het relais wel goed aangestuurd door de CDI, maar is ie niet braaf en schakelt ie toch de brandstoftoevoer niet in. Als beide lampjes uitgaan bij haperen, dan moet ik de bedrading van CDI naar relais gaan onderzoeken.

Lekker prutsen in een filmkokertje

Kortom, twee extra lampjes zouden hierbij wel handig zijn. Ik had geen handige kleine lampjes liggen, wel een handjevol led's. Die zijn met een voorschakelweerstandje ook prima geschikt om de aanwezigheid van 12 volt te laten zien. Nadeel is dat je op de polariteit moet letten bij aansluiten, maar dat kun je oplossen door er twee omgekeerd parallel te zetten. Dan maakt het niet meer uit hoe je ze aansluit, als je er 12volt gelijkspanning op zet, brand er steeds een van de twee, en bovendien kun je zo ook wisselspanning zien: dan branden ze allebei.

schema Simpel schemaatje voor 2 ledjes (dit zit dus tweemaal in het filmkannetje). Ik had weerstandjes van 1k genomen, maar dat lijkt iets teveel: bij daglicht zijn de ledjes nauwelijks zichtbaar. De waarde van 680 ohm is een gokje, weet niet zeker of dat wel goed of misschien net weer iets te weinig zou zijn.

Mijn eigen dashboard uitbreiding gereed voor montage

Ik heb dus twee keer twee ledjes met voorschakelweerstandjes op een klein stukje print gesoldeerd (twee keer groen, twee keer rood). Vanwege het pokkeweer bedacht ik dat het handig zou zijn om het geheel in een transparant 35mm filmkokertje te prutsen: dat is wel aardig waterdicht. Gaatje voor het snoertje in de zijkant gemaakt met een grote spijker (opgewarmd in een kaarsje). Printje vastgezet met een klodder lijm uit een lijmpistooltje. Dekseltje erop, klaar.

Het filmkokertje op de rechter clipon

Voor het filmkokertje kun je op vrijwel ieder stuur een plekje vinden om het vast te tie-wrappen, zelfs op de clipons van een CB1 past dat wel. Het 4-aderig draadje heb ik netjes met de draadboom mee naar het frame geleid (oppassen dat het stuur nooit belemmerd kan worden bij draaien, dat lijkt me niet echt handig met straatje keren of zo ;-) en dan de uiteinden strippen en mee in de stekkerblokjes frotten van resp. de brandstofpomp en het relais.

Ongeveer zo de draadjes in een stekkerblokje gefrut

Toen ik even provisorisch de boel aangesloten had, werkte het goed. Toen dus netjes geinstalleerd en weer willen starten, was de accu alweer leeg :-( Accu dan maar een tijdje aan de lader, uurtje later weer starten. Toen startte ie goed, maar bleken de ledjes toch wel erg zwak bij daglicht: iets te grote voorschakelweerstand gebruikt, vooral de rode zijn echt niet zichtbaar bij daglicht. Dan maar wachten tot de schemering.

Toen begon het buiten ook al wat duister te worden van vieze wolken, dus niet wachten tot het helemaal donker is. Broek aan, jas aan, helm op, handschoenen aan, willen starten, grrrrrr >:-((( accu weer leeg. Accu was al wel weer ingebouwd, dus verlengsnoer uit het raam gegooid en de lader buiten gezet.

Begint het even later toch te gieten, aaaaaargghhh!! Snel stekker uit het stopkontakt, lader naar binnen gehaald, in de zeikende regen accu uitgebouwd en mee naar binnen, zeiltje over de motor. Na een uurtje aan de lader de motor om het huis heen gereden naar de voorkant en onder het balkon de accu er weer in. Direct starten, lopen als een zonnetje, zowel het groene als het rode lampje brand keurig netjes natuurlijk, dat had ik kunnen weten.

Dan maar een rondje gaan rijden. Eerst een paar keer heen en weer door de wijk, je weet maar nooit of het kreng er weer mee stopt. Het stroomt ondertussen uit de hemel en het ding blijft keurig draaien. Dan maar een keertje de ringweg rond. Blokje inmiddels rustig op temperatuur gekomen en loopt prima, mijn nieuwe lampjes blijven netjes branden. Nog maar een eindje rond gereden en uiteindelijk met een noodgang heen en weer geweest naar Wormerveer.

Stromende vieze nattigheid in het donker, een motor met een electra probleem, en natuurlijk werkt het ineens perfect als je dan dankzij al dat gefrut precies kunt zien wat er precies niet werkt *als* het niet goed werkt. Zowel rustig toerend door de stad als gillend tot de toerenbegrenzer doorschakelend loopt hij als een naaimachientje. De CB1 wordt aangedreven door quantumfysica, of was dat Schrödingers kat die ik hoorde gillen tot de toerenbegrenzer ingreep?

Een hele dag hard gewerkt en niks wijzer. Hmm, ben benieuwd wat ie straks doet met een nieuw relais. En had ik al verteld dat er vrijdag een BT090 voorbandje op komt? Lekker plakrubber, speciaal radiaalbandje voor de niet te zware fietsjes. Vastbesloten om toch weer een heleboel pret te gaan maken met dat kloteding. Als ie het blijft doen.

terug naar boven