CB-1 Verhalen/plaatjes Sleutelen Onderdelen (parts) CB1 Links


 

CB-1 sleutelpagina

Mei 2004: vervangen van de standaard schokbreker


mei 2004

De standaard schokbreker van een CB-1 is al snel een beperking als je een beetje "los" gaat op dit gifkikkertje. Ik had de voorvering al een stuk beter gekregen met wat dikkere olie, maar aan de schokbreker kun je zelf niet zo heel veel doen. Alleen de veervoorspanning is verstelbaar. Aan de demping kun je niets verstellen. Je kunt de standaard demper laten reviseren, waarbij ook de demping aangepast kan worden. Het blijft dan nog steeds een demper die je niet kunt bijstellen.

De schokbreker van een CBR900RR Fireblade is een bekende aanpassing. Weliswaar komt deze demper van een heel andere motor, met bovendien een link-systeem in de achterbrug. Die heeft de CB-1 niet, waardoor deze demper anders functioneert. Maar hij heeft wel verstelling van ingaande en uitgaande demping. Er wordt wel geadviseerd om de originele CB-1 veer over te zetten op de nieuwe demper. Dat heb ik nog niet gedaan. Al met al heb ik al wel wat verbetering in de wegligging, ik durf meer met deze achterdemper, optimaal is het voor mijn gevoel nog niet. Misschien moet ik nog leren om de demping goed af te stellen, maar het zou ook kunnen dat mijn demper al te veel versleten is. Op dit moment heb ik alles op maximaal staan, en ik heb nog steeds het gevoel dat de motor teveel gaat deinen bij uitkomen van een bocht met het gas er vol op.

Het reservoir is zichtbaar met zadel gemonteerd

Aandachtspunten als je ook deze demper wilt proberen:

Nog een paar plaatjes ter illustratie (klik op een plaatje om de grote versie te zien):


Zadel eraf
Tank weg
Let op afvoerslangetje van tank: het is erg krap

terug naar boven