CB-1 Verhalen/plaatjes Sleutelen Onderdelen (parts) CB1 Links


 

CB-1 sleutelpagina

Voorjaar 2001: nieuwe tellerset


Voorjaar 2001

Mijn CB-1 is een Motortje-Met-Een-Verleden. Hij heeft ooit een flinke klapper gemaakt, en de gevolgen daarvan waren nog duidelijk zichtbaar toen ik m kocht. Deuk in de tank, spiegelsteunen afgebroken (ook geen spiegels dus), voetsteuntjes grotendeels aan gort, middenbokbevestiging onder het frame foetsie, originele koplamp vervangen door niet passend ander vaag ding, diverse onderdelen meer of minder beschadigd of geheel verdwenen, krassen aan alle kanten. Ook de tellers lagen vrijwel in puin; meer dan de helft van het materiaal ervan was zelfs foetsie.

Een toerenteller was er helemaal niet meer. De restanten van de originele kilometerteller waren er nog grotendeels, maar het werkte al lang niet meer. De behuizing was vrijwel helemaal weg, maar de motor is nog wel een tijdje zo gebruikt (waarschijnlijk pekelfietsje of zo). Dus wat er nog resteerde van de kilometerteller was zwaar beschadigd en zat onder de zooi. Niet bruikbaar, ook niet meer op te lappen.

Ravage...

Bij een sloper vond ik dit voorjaar een puntgave tellerset van een Honda Hawk. Net als de originele CB-1 tellers was dit een mijlenteller. De vorm van de tellerset is anders dan een CB-1 set, maar de bevestigingspunten, inclusief uitsparing voor contactslot, komen exact overeen.

Tellerset van een Honda Hawk GT

De electra heeft vrijwel dezelfde lampjes, alleen andere stekkers. Ik wilde de draadboom van mijn CB-1 niet aanpassen als het niet heel erg noodzakelijk was. Daarom heb ik de Hawk tellerset opengeschroeft, en de originele bedrading vervangen door de bedrading van mijn gesloopte CB-1 tellerset.

Links de aansluitingen van de oude CB-1 tellers, rechts de Hawk

Bij aansluiten werkte alles meteen goed, alleen de toerenteller had het zwaar. Ten eerste gaat een CB-1 tot 13.500 toeren, terwijl een Hawk al bij 8.500 het rood in duikt. Ten tweede is de opzet van de ontsteking van de Hawk (V-twin) heel anders dan van de CB-1 (4-cilinder-in-lijn). Op de CB-1 gaf de Hawk teller daardoor ook nog eens het dubbele toerental aan. Als de teller stationair al 3500 aangeeft op een blok wat tot 13.500 toeren gaat, is het maar beter om hem los te koppelen ;-)

Waarschijnlijk is de electronica in de toerenteller vrij simpel: een schakeling die het aantal pulsen van de ontsteking per tijdseenheid telt en dat omzet naar een stroompje. De teller zelf is eigenlijk gewoon een draaistroommetertje, dat verder uitslaat naarmate de stroom groter is. Uit de opbouw van de schakeling is hopelijk wel op te maken welke aanpassingen nodig zijn om een 4 maal zo hoge frequentie te verwerken (met wat hulp van mensen die meer thuis zijn in electronica). De schaalverdeling van de teller moet dan ook aangepast worden, maar dat zou beperkt kunnen blijven tot aanpassen van het rode gebied (en in gedachten houden dat alle toeren met 2 vermenigvuldigd moeten worden natuurlijk).

terug naar boven