CB-1 Verhalen/plaatjes Sleutelen Onderdelen (parts) CB1 Links


 

CB-1 sleutelpagina

November 2001: tellers revisited


3 november 2001

Ben hard aan het studeren voor mijn examens volgende week (het schiet nog niet hard genoeg op, grrrr). Vandaag tussendoor natuurlijk wel zo nu en dan even pauze. Een van de betere ontspannende bezigheden tussen het studeren door is natuurlijk een klein knutselklusje. Ik heb nog volop sleutelprojecten in gedachten aan de diverse brommertjes, maar voor de meeste daarvan moet toch het een en ander aan gereedschap versjouwd worden, brommertjes naar buiten dan wel naar binnen, een hoop gedoe voordat je iets kan doen en een hoop opruimen achteraf. Gelukkig zijn er ook nog kleine losse klusjes te bedenken.

Een van de kleinere klusjes heeft te maken met de tellers op de CB-1. Eerder dit jaar heb ik de kapotte tellers al vervangen door een zo goed als nieuw setje, afkomstig van een Honda Hawk GT. Vandaag heb ik mij weer eens met die tellers bezig gehouden.

Tellerset van een Honda Hawk GT

Een tijdje terug heb ik voor de NTV een donorfiets gevonden. Vooralsnog gaat de NTV overigens nog prima, dus de donor gaat voorlopig in onderdelen op zolder. Het is natuurlijk een heel andere motor dan de CB-1, maar het zijn beiden Honda's van vergelijkbaar formaat uit ongeveer dezelfde periode. Hoewel de grote lijnen van de constructie enorm afwijkt, komt een aantal kleine onderdelen gelukkig wel vrij aardig overeen. Dat bleek ook al uit het feit dat een Hawk tellerset zo mooi past op een CB-1.

De Hawk (niet te verwarren met de Night Hawk) is de sportieve broer van de NTV: over het algemeen iets lichter en smaller gebouwd, geen cardan maar kettingaandrijving (met een fraaie enkelzijdige achterbrug!). Grote overeenkomsten met de NTV, en dus ook hier sommige details sterk lijkend op de CB-1.

In het tellerhuis van een Hawk zou dus waarschijnlijk ook wel een NTV teller passen. Nu zat er bij mijn donor-NTV ook een defecte kilometerteller (zonder behuizing, geen toerenteller erbij). De NTV klok was een stuk beter dan die van de CB-1, alleen het dagteller gedeelte van het mechaniek was beschadigd. De vorige eigenaar heeft deze motor ook als donorfiets gebruikt, en had geprobeerd er het asje van over te zetten naar zijn eigen motor. Daarbij is het asje van de dagteller afgebroken.

Gelukkig was mijn CB-1 teller nog wel voorzien van zo'n asje, en aangezien het binnenwerk exact overeenkomt, kon ik dus de dagteller van de CB-1 ontleden. Het bewuste asje bleek wel krom maar heb ik recht kunnen buigen. Daarna kon ik de onderdelen van de NTV dagteller weer mooi op dit asje opbouwen. Een heel gedoe: alle frutte ringetjes en veertjes in de goede volgorde, en eerst goed schoonmaken natuurlijk.

Het resultaat: een mooi gaaf binnenwerk van een NTV kilometerteller. Past natuurlijk ook in de Hawk behuizing op mijn CB-1 (kan iedereen het nog volgen? ;-). Maar daar zat toch al een puntgave Hawk teller in? Jawel, maar die telt in mijlen. Kortom, ergens in de komende wintermaanden nog eens de klokkenset van de CB-1 afslopen, aan de keukentafel een tellertransplantatie uitvoeren, en dan heb ik straks een CB-1 met KILOMETER-teller :-)

Als nieuw :-)

En dit is wat er nog resteert van de originele CB-1 teller. De overeenkomsten met de NTV en Hawk tellers zijn duidelijk: vorm is precies gelijk, alleen schaal van de wijzerplaat en bereik van het wijzertje zijn anders.

De oude CB-1 teller, of wat er nog van over is

Volgende klus in het tellerhuis wordt het verbouwen van de toerenteller. Het is immers eeuwig zonde: geen toerenteller aan een blokje wat *zo* doldriest naar onwaarschijnlijk hoge toeren draait. Eerste puntje: in kaart brengen van de electronica in de toerenteller. Vervolgens hier informeren bij de mensen met verstand van electronica of we dat gemakkelijk kunnen aanpassen om het zaakje een factor 4 lager aan te laten wijzen. Tenslotte een nieuwe plaat fabriceren (dat wordt het moeilijkste: dun transparant soort plastic, hierop met zwart/wit een schaal aanbrengen, en dan nog het wit doorschijnend houden met een kleurtje erachter zodat het er in het donker ook nog mooi uit ziet.

Nog volop freubelklusjes in het vooruitzicht :-)

terug naar boven